7 Şubat 2009 Cumartesi

Çerkez Olmanın Dayanılmaz Cazibesi



Bir süre önce yazdığım şu yazıya zaman zaman yorum geliyor. (Sanki zamana karşı direniyor bu yazım :P) Benim tez olarak öne sürdüğüm ve eleştirdiğim şeylere veryansın eden büyük bir güruh var. Bu güruhun önünde saygı ile eğiliyorum. Yaşasınlar, var olsunlar. Zaten bizzat kendilerini eleştirdiğimin farkında olmadan hala yorum atıyor kendileri.

"Kendi" dediğim kişiler sanılmasın ki; ete kemiğe bürünmüş insanlar. Hayır ! Bunlar aslında bir şahs-ı manevi. Yani, bir duygu, düşünce ve öğreti ile içi doldurulmuş güruhun hayaleti.

Çerkezlik benim hayatıma sadece yük getiren, beni yaşadığım toplumdan koparan ve marjinalleştiren değerlerin tamamını kapsıyor. Tabii bana kattığı güzel şeylerde var. Mesela, çerkez kızları çok güzel, mesela çerkez dansları şahane, mesela çerkezce bilmek bir ayrıcalık ama başka birşey de aklıma gelmiyor. Onca yıl bana dikte edilen Khabze'nin ne yararı var hala anlamadım vallahi !! (ki ben türev-integrali, termodinamik vb ıvır zıvırı anlamış, biriyim bu basit olguyu anlamamam enteresan :P)

Çerkezler, bu toplumda yaşayan bir azınlık. Kültürlerini koruma gayretleri olması da gayet normal. Ama sanki ırk i özellikleri gurur duyma vesilesi yapmak bana göre değil. Ben çerkez olmaktan gurur duymuyorum. Ama utançta duymuyorum. (Yazımı okuyanlar öyle anlamışlar)Bu benim kimliğimin bir parçası ve beni ben yapan şeylerden biri. Bu sayede bu ülkede azınlık olmak nedir daha iyi anlayabiliyorum. Bu sayede ötekilere saygı duyabiliyorum. Bu sayede bu ülkeye renk katabildiğime inanıyorum.

Benim için çerkez olmakla övünen birinin, Türk olduğu ile övünenden farkı yoktur. 1 Türk dünyaya bedel olmadığı gibi 1 çerkezde dünya ya bedel değildir. Bunu iddia edenlerin ya akıllarından zoru vardır ya da dünyayı görmemişlerdir.

Hala, çerkezlikleri ile övünenleri gördüğümde sadece ne kadar ezik bir psikolojide oldukları aklıma geliyor ve onlar için üzülüyorum.


2 yorum:

t.u.b.a dedi ki...

şahsen bizzat kendim türk'üm (yörüklük var azcık ucundan hatta) ama hiç bir zaman biz türkler var ya en bi süper milletiz, gurur duyuyorum türk olmaktan, bu bir ayrıcalıktır diye düşünmedim çünkü bana da bir insanın etnik kökenini bulunmaz hint kumaşı zannetmesi en hafif tabirle salaklık, en ürkütücü tabirle ırkçılık gibi geliyor! :D
hiç kimse doğacağı vatanı, milletini seçerek gelmiyor dünyaya. elbette her ulusun gelenek görenekleri değerlidir ama benimki en süperi ulan tavırlarını anlamak güç.
çerkesler türkiye'ye her daim faydalı olabilmiş nezih toplumlardan biridir. türkiye'yi bu yıl örovizyonlarda temsil edecek hadise kızımız bile çerkes işte, daha ne olsun! :)
ama ben bir kürt, bir türk ya da bir çerkes arasında zerre fark göremiyorum, hepimiz insan olduğumuz için olabilir mi acaca? :)

Güllerevurgunum dedi ki...

valla üşenmedim "biz kimiz?" diye bir blog bile yazıyorum sırf bu tür düşüncelerimi ifade etmek için.

Benim temel düşüncem, ırk ve genetik özelliklere dayanan ayrımın aptalca olduğu ve tamamen yapay olarak icad edildiği yönünde. Bu tür ayrımlar büyük milletleri kemiren bir sorun ve Türkiye de ki hiç bir insan bu tür ayrımlardan yararlanamaz bence.